Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

 ,, Słyszę i zapominam.
Widzę i pamiętam.
Robię i rozumiem ’’
Konfucjusz



Innowacja pedagogiczna
programowo - metodyczna

„Biją tylko słabi”

Zespół wdrażający innowację:
mgr Martyna Jamka
mgr Angelika Stanik
mgr Monika Kufel-Maleta


Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. (Dz.U. z 2002r. Nr 56, poz. 506) wyjaśnia definicję innowacji. Innowacją pedagogiczną są nowatorskie rozwiązania mające na celu poprawę jakości pracy ośrodka.  Są to zmiany bądź nowości wprowadzane przez nauczyciela, które przyczyniają się do postępu.

Wstęp - uzasadnienie celowości wprowadzenia innowacji.
     Poczucie bezpieczeństwa to jedna z podstawowych potrzeb każdego człowieka, której zaspokojenie daje możliwość prawidłowego i zdrowego funkcjonowania we współczesnym świecie. Wychodząc naprzeciw potrzebom dziecka, nastolatka, jednocześnie potrzebom wynikającym z misji naszego ośrodka opracowałyśmy innowację programową,  ukierunkowaną na budowanie środowiska opartego na poczuciu akceptacji, bezpieczeństwa i zapewnienia wsparcia naszym wychowankom, oraz w miarę możliwości ich rodzicom, opiekunom prawnym.
     Obecne czasy stawiają dzieci i młodzież wobec licznych zagrożeń.
Wyniki badań pokazują, że przemocy, agresji w szkole, wśród rówieśników, w sieci, czy niestety w domu doświadcza ponad połowa dzieci w Polsce! Rozwijający się świat staje się niekiedy dodatkową bronią dla potencjalnego „kata”. Internet, komputer czy telefon komórkowy to częste źródło cyberprzemocy, z którym ich ofiary nie potrafią sobie poradzić. Coraz powszechniejszym staje się obraz agresywnego pokolenia nastolatków.
     Wzrost przemocy i przestępczości wśród dzieci notowany w ostatnich latach, zmusza do refleksji, oraz szukania odpowiedzi na pytania dotyczące przyczyn, przejawów, sposobów ich zapobiegania i likwidowania.
W szkołach, placówkach opiekuńczych, wychowawczych obserwuje się znaczny wzrost metod i form stosowania wśród rówieśników przemocy, agresji, oraz znaczne obniżanie wieku agresorów. Rolą nauczyciela, wychowawcy jest takie pokierowanie rozwojem młodego człowieka, aby w pełni wykorzystując jego naturalne predyspozycje - ciekawość, aktywność, łatwość czerpania wiedzy z otoczenia, wyposażyć go w wiedzę dotyczącą ochrony zdrowia i życia. Opracowując innowację przede wszystkim kładłyśmy nacisk na aktywne uczestnictwo wychowanki, by to ona sama mogła tworzyć, ćwiczyć i w końcu sama przewidywać to, co może się stać w Internecie, w szkole, w grupie rówieśniczej, w domu. Dodatkowo, w późniejszym etapie mogła przekazać tę wiedzę swoim rówieśnikom, tym samym ją sobie utrwalając.
Inspiracją do opracowania innowacji pt. „Biją tylko słabi” stały się przede wszystkim nasze osobiste doświadczenia w codziennej pracy wychowawczej, refleksje innych wychowawców, nauczycieli, informacje medialne o konkretnych sytuacjach dotyczących cyberprzemocy, przemocy rówieśniczej , przemocy ze strony osób najbliższych. Ponadto nasze działania nasiliły się dzięki rozpoczęciu ponownej współpracy z Fundacją Po Drugie w ramach projektu „19 dni przeciwko przemocy”.
 Wierzymy, że działania podjęte w ramach niniejszej innowacji z pewnością wpłyną na podniesienie jakości pracy szkoły, ponieważ kształcą i wzmacniają podstawowe umiejętności wychowanek określone w programie profilaktyczno-wychowawczym.
2. Adresaci innowacji.
Uczestnikami innowacji są wychowanki Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Wierzbicy. Realizatorami będą autorzy innowacji oraz placówki z którymi została nawiązana współpraca.
3. Rozmiar przestrzenny.
Innowacja będzie realizowana na terenie Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Wierzbicy, na terenie Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, oraz Stowarzyszenia na Rzecz Rodzin „Nowe Perspektywy.
4. Rozmiar czasowy.
Czas realizacji innowacji obejmuje 19 dni, od 1 listopada 2018 r. do 19 listopada 2018 roku, zgodnie z założeniami programu „ 19 dni przeciwko przemocy”. Zajęcia w ramach przyjętych działań odbywać będą się w ramach zajęć lekcyjnych, wychowawczych, oraz kół zainteresowań.
5. Cele główny innowacji.
Innowacja  ma na celu zwiększenie świadomości społecznej na temat zjawiska przemocy w rodzinie, w szkole, w grupie rówieśniczej, w cyberprzestrzeni oraz podniesienie wiedzy na temat skutków występowania przemocy w aspekcie dalszego funkcjonowania dziecka, nastolatka,  w przyszłości osoby dorosłej. Zadaniem wiodącym innowacji jest również kreowanie klimatu współpracy wychowanka – wychowawca – rodzic, wzajemnego szacunku, dialogu, przeciwdziałaniu przemocy, agresji.
6. Cele szczegółowe:
•    stymulowanie rozwoju wychowanki,
•    kształtowanie świadomości i postaw sprzyjających bezpieczeństwu własnemu i innych,
•    przygotowanie młodej osoby do racjonalnych zachowań w przypadku wystąpienia zagrożeń,
•    zdobywanie wiedzy na temat przemocy, instytucji mających na celu udzielanie pomocy
•    uświadamianie skutków nadużywania nowoczesnych środków przekazu - internetu, telefonów komórkowych,
•    wzbogacanie wiedzy na temat prawidłowego i rozsądnego korzystania z internetu i telefonów komórkowych,
•    zwracanie uwagi na skutki nadmiernego korzystania z komputera, internetu i telefonu komórkowego dla zdrowia i rozwoju,
•    wypracowanie reguł bezpiecznego i kulturalnego korzystania z sieci oraz zasad reagowania w sytuacjach cyberprzemocy,
•    podnoszenie poczucia własnej wartości poprzez odniesienie sukcesu.
•    zmniejszenie zachowań roszczeniowo-agresywnych, przemocowych
•    zwiększenie świadomości na temat przemocy w rodzinie
•    poprawa jakości pracy szkoły i podniesienie skuteczności kształcenia.
Metody i formy:
•    konkursy;
•    burza mózgów;
•    dyskusja panelowa;
•    drama;
•    warsztaty;
•    metoda odwróconej lekcji;
•    filmy dydaktyczne;
•    metody ewaluacyjne (kosz i walizka)
6. Rodzaj innowacji.
Innowacja dotyczy nowatorskich rozwiązań metodyczno -organizacyjnych.
Bibliografia:
1.Krzyżewska J. - "Aktywizujące metody i techniki w edukacji", Wydawnictwo J. Krzyżewska, Suwałki
2.Dębski M., (2008). Przemoc w rodzinie. Między teorią a praktyką. W: M. Dębski (red.), Krajowy Program Przeciwdziałania przemocy w rodzinie Warszawa 2006 (198). Nowy Staw: Stowarzyszenie na Rzecz Bezdomnych Dom Modlitwy AGAPE,
3.Polanowski J. (2012). Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Prawo i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Edukacyjne PARPAMEDIA.
4.BŁĘDOWSKA Magdalena, ŁYSKAWA Anna : Wpływ postaw rodzicielskich na zachowania agresywne dzieci // W: Socjologiczne i psychopedagogiczne aspekty przemocy / pod red. Joanny Wawrzyniak . - Łódź : Wydaw. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej, 2007.
5. GUERIN Suzanne, HENNESSY Eilis : Przemoc i prześladowanie w szkole : skuteczne przeciwdziałanie agresji wśród młodzieży. - Wyd. 2 w jęz. pol.. - Gdańsk : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2008
6. O'MOORE Mona, MINTON Stephen James : Jak opanować przemoc w szkole. - Warszawa : Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne : "Fraszka Edukacyjna", 2008
7.strony internetowe: www.podugie.pl, www.ceo.org.pl






Arkusz oceny innowacji dla wychowanek

1.Klasa
.........................................................................................

2.Czy zajęcia innowacji pedagogicznej „Biją tylko słabi” były ciekawe?
(podkreśl właściwą odpowiedź)

Tak             Nie
3.Które z zajęć były najbardziej interesujące?
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
4. Które zajęcia najmniej Ci się podobały?
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.....................................................................................................................
.......................................................................................
5.Czy zajęcia pomogły Ci poznać i zrozumieć wcześniej nieznane Ci tematy i problemy?
Wymień jakie...............................................................................................................
.......................................................................................................................................
.....................................................................................................................................
.................................................................................................................................
.....................................................................................................................
6. Czy rozmawiałeś z rodzicami na tematy omawiane na spotkaniach?
(podkreśl właściwą odpowiedź)

Tak                     Nie